KTM EXC 2024-SERIEN
For modellåret 2024 fortsetter KTM EXC-navneskiltet å heve standarden på områdene ytelse, utvikling og innovasjon med sin mest radikale transformasjon til dags dato.
En helt ny hydroformet, laserkuttet og robotsveiset ramme utgjør ryggraden i 2024 KTM Enduro-serien. Dette bringer nye lengde- og torsjonsfleksiparametere for uovertruffen tilbakemelding fra rytteren, energiabsorbering og rettlinjet stabilitet til kjøreopplevelsen, men gir også grunnlaget som 2024-modellserien er bygget på.
På forhånd kan KTM EXC- og EXC-F-serien nå skilte med en helt ny
48 mm WP XACT Closed Cartridge-fjærgaffel, med et nytt midtventilstempelkonsept som optimerer oljestrømmen i patronen.
KTM Enduro-modellene fortsetter å ha det velprøvde PDS-støtsystemet, som for 2024 er oppdatert og optimalisert for å fungere flytende med det nye rammekonseptet. Denne er koblet til en ny WP XPLOR PDS bakdemper. Som den første i bransjen forblir fjæringen i begge ender fullt justerbar for kompresjon og demping ved hjelp av håndklikkere, uten behov for noe verktøy, og enkel innstilling av forhåndsbelastningsjustering på baksiden.
En helt ny lettvekts 2-delt underramme, konstruert av en kombinasjon av polyamid og forsterket aluminium. Den gir enestående håndtering og tilbakemeldinger fra ryttere, samt bemerkelsesverdig robusthet. Alle elektroniske komponenter, inkludert en helt ny Offroad Control Unit, er fullt integrert i underrammen for enkel tilgang og forbedret beskyttelse. Mer spesielt, 2024 KTM EXC-serien drar nytte av nytt karosseri rundt omkring. Dette er utviklet med innspill fra Red Bull KTM Factory Riders for å levere en forbedret ryttertrekant for bedre knekontakt, spesielt stående på tappene.
En helt ny forskjerm har også gjørmeavvisende finner for å drive ut smuss og gjørme fra å treffe føreren eller radiatorene, mens en ny 8,3 liter – 4-takts – og 8,9 liter – 2-takts – gjennomsiktig polyetylen (XPE) drivstofftanker for enkel overvåking av drivstoffnivå.
Overvåking av elektronikken kommer fra en helt uavhengig OCU under setet, som erstatter bruken av elektroniske sikringer og releer. Ved feil på elektriske komponenter deaktiveres utgangene individuelt, med feilstatus for hver enhet indikert med et rødt eller grønt LED-lys.
Når det gjelder motorer, tar 2-takts modellserien igjen plass som lederen av paddocken, og debuterer med ny elektronisk Throttle Body Injection-teknologi. Kort kalt TBI gir den nesten forgassernivåer med ultrajevn kraftlevering, samtidig som den eliminerer behovet for re-jetting i forskjellige høyder. Reedventilhuset har også fått en viktig designoppdatering, med nye plastklaffer på utsiden av reedventilhuset for forbedret tetting av inntakskanalen. Det nye designet unngår drivstoffoverskudd i ekstreme opp- eller nedoverbakker som kan føre til at drivstoffet blir rikt. En fordelaktig bieffekt av den nye elektroniske drivstoffinnsprøytningen og ECUen er implementeringen av den nye elektroniske eksoskontrollen, som gir mulighet for to forskjellige motorkart, som kan velges via en valgfri kartvalgbryter.
4-takts modellutvalget gir det mest konsise tilbudet av modeller. Alle modellene i 4-taktsserien drar nytte av klassevinnende motorer, konstruert for å levere massivt dreiemoment ned lavt med en eksplosiv kraftlevering ved høyere turtall. Et forbedret tyngdepunkt ble mulig ved å vippe motoren 2° bakover og reposisjonere det fremre tannhjulet 3 mm lavere, for sterkt forbedret håndtering og manøvrerbarhet.
2024 KTM EXC-F debuterer også med det valgfrie tillegget Traction Control og for første gang noensinne på en enduromaskin – en Quickshifter-funksjon. Sistnevnte gir clutchfrie oppgiringer fra 2. til 6. gir, slik at syklistene kan holde gassen åpen mens de skifter gjennom girene for bedre kontroll. Disse kan slås på eller av via en valgfri og nydesignet kartvalgbryter.
2024 KTM EXC-serien er kulminasjonen av mange år i toppen av Enduro-konkurransen, og samler en dynamisk kombinasjon av ytelse, ergonomi og teknologi for å utfordre ethvert terreng og omdefinere grensen.