KTM SX-E 5
KTM SX-E 5 er en helelektrisk minicrosser rettet mot både nybegynnere og konkurrerende juniorryttere. Med null utslipp og minimal lydforurensning tar den sin plass i forkant av konkurransedyktig minicross, og gir et READY TO RACE-alternativ i den virkelige verden til den bensindrevne 50 cc-motoren. Med komponenter av høy kvalitet som gjør den vesentlig forskjellig fra de mange elektriske minisyklene som er tilgjengelige på markedet, er KTM SX-E 5 en fullverdig konkurransemotorsykkel, noe som gjør den mer tilgjengelig for yngre førere for bruk i områder med støyutslipp
MOTOR
Denne helelektriske, batteridrevne luftkjølte permanentmagnetmotoren har en ekstremt kompakt og slank design som perfekt matcher KTM SX-E 5s mindre chassis. Den er også støv- og vanntett som gjør den slitasje- og vedlikeholdsfri, mens den integrerte kontrollenheten (ECU) garanterer en direkte, men veldig kontrollerbar kraftleveranse.
RAMME
KTM SX-E 5 har en moderne rammedesign som er laget av lette, høystyrke Chromoly stålprofiler og kombinerer maksimal langsgående stivhet med optimal vridningsstivhet. Underrammen er laget av lette, glassfiberforsterkede ekstruderte plastelementer, som kan monteres i to posisjoner for forskjellige setehøyder. Dette betyr at KTM SX-E 5 kan "vokse" med din unge racer.
STYRE
KTM SX-E 5 bruker høykvalitets koniske NEKEN-styre, laget av aluminiumslegering som sikrer topp stabilitet og sikkerhet. Diameteren avsmalner fra 28 mm i det sentrale området, til 22 mm i bøyningene, til 18 mm i håndtaket. Dette gjør det mulig å montere et tynnere låst ODI-grep på venstre side, mens høyre side har en nyutviklet gassenhet med vulkanisert ODI-grep, spesielt utviklet for den elektroniske stasjonen. En ekstra kollisjonspute på styrestøtten beskytter rytteren mot grov kontakt.
DEKALER
2024 KTM SX-E 5 har den nyeste in-mold-grafikken, med en dristig oransje og blå design som perfekt setter i gang den oransje rammen i fabrikkutseendet, det oransje setet og det raceskjerpte karosseriet.
KJØREMODUSER
Et multifunksjonelt instrumentdisplay er plassert mellom styrehodet og setet. Her kan brukeren velge mellom de seks forskjellige kjøremodusene. Hver modus tilbyr forskjellige kraftegenskaper som passer for rene nybegynnere helt opp til erfarne førere. Instrumentet viser også gjenværende ladning på batteriet.
BATTERI
KTM SX-E 5 er utstyrt med 84 moderne litium-ion-celler i et robust støpt aluminiumshus som er montert rett over den elektriske motoren. Dette betyr at den lagrede energien er 907 Wh, som er nok til mer enn to timers kjøring for en nybegynner og ca. 25 min fullgassløp, avhengig av forhold og terreng. Det integrerte batteristyringssystemet (BMS) sikrer sikkerheten og levetiden til batteripakken.
SIKKERHET
KTM SX-E 5 er utstyrt med en veltesensor som slår av strømmen ved et fall, mens en nøkkel for håndleddsnøre stopper motoren i tilfelle et ukontrollerbart kjørescenario. For ytterligere sikkerhetstiltak kan kjøremodusene låses og lagres med en dongel som er plassert under setet. Dette forhindrer yngre, mindre erfarne ryttere fra å bytte til kraftigere kjøremodus på egenhånd.