MT-10 SP
Når den første MT-modellen med crossplane ble lansert for ti år siden, brakte det en helt ny kjøreopplevelse til gata. Fordi enhver MT har klart fokus på dreiemoment, smidighet og følelse. Med sin rå og kompromissløse stil, premium lakkering og den mest utrolige teknologien, tar Yamahas next evolution MT-10 SP kjøreopplevelsen til Hyper Naked-serien til et helt nytt nivå.
Gen-2 Öhlins Elektronisk fjæringssystem
Next evolution MT-10 SP er den første motorsykkelen i verden som er utstyrt med den radikale nye Öhlins elektronisk kontrollerte fjæring med spoleventil. Dette pionerende systemet tilbyr et bredere utvalg av mer presist kontrollerte innstillinger, og gir deg et valg på tre semi-aktive og tre manuelle moduser, som gir en høyere grad av kontrollerbarhet, for den mest spennende kjøreopplevelsen med høy ytelse.
Særegen Icon Performance farge
MT-10 SP unike og klasseledende spesifikasjon understrekes av den eksklusive Icon Performance fargen, som er inspirert av designen på R1M-modellen, konstruert for racingbanen.
Brembo radial hovedsylinder
Med et system hentet fra R1 som har doble flytende 320 mm skiver og 4-stempels radialmonterte kalipre, er MT-10 SP utstyrt med den mest sofistikerte bremsepakken utstyrt på en produksjonsmotorsykkel fra Yamaha. Den nye modellen drar fordel av en ny Brembo radial hovedsylinder på forbremsen, for en enda mer punktlig følelse og kontrollerbarhet, som gir deg den ultimate stoppytelsen.
998cc EU5 CP4 motor
Ingenting kan utfordre spenningen til MT-10 SP kraftigere 998cc EU5 CP4 motor. Motorens crossplaneteknologi design gir en ujevn avfyringssekvens som gir sensasjonelt dreiemoment for bemerkelsesverdig akselerasjon - og den nyeste motorsykkelen har et innstilt inntakssystem med større inntakskanaler og tankmonterte Acoustic Amplifier Grilles som avgir et dypt brøl for en ryggprikkende opplevelse når du åpner gassen.
APSG gasspedal med utvalg av PWR-moduser
Yamahas sofistikerte Accelerator Position Sensor Grip (APSG) er det siste ride-by-wire systemet som gir deg den mest effektive og naturlige opplevelsen av gass, for høyeste grad av kontroll. Gassresponsen kan justeres med PWR-systemet, som gir deg et utvalg av fire kraftleveransemoduser, fra myk respons på våte overflater, til aggressiv kjøring på banen.
Eksossystem i titan
Så snart du trykker på startknappen, vil du høre og føle den unike lyden fra den spesialinnstilte mellomdels lyddemperen i titan, med symmetriske høyre/venstre eksosrør. Med det innstilte inntakssystemet bruker den en ujevn avfyringssekvens fra motoren med kryssplan, for å skape den mest unike og spennende eksoslyden, slik at den høres ut som ingen annen motorsykkel!
Opp og Ned Quick Shift System
For raskere og mer effektiv akselerasjon er MT-10 SP utstyrt med et Quick Shift System (QSS) som standard. Dette elektroniske systemet lar deg utføre oppskifting med full gass og uten clutch, og smidigere og mer kontrollerte nedskifting som – med AS&S clutchen – bidrar til å vedlikeholde understellets stabilitet når det deakselererer.
6-Akse IMU med komplette hjelpemidler til føreren
Gjemt i en liten svart boks er den 6-aksede Inertial Measurement Unit (IMU), som registrerer tonehøyde, rulling og rotasjon, og fremover/bakover, opp/ned og høyre/venstre akselerasjon. ECU-en bruker denne dataen til å aktivere high-tech hjelpemidler til føreren, inkludert trekkraft-kontroll, Slide Control (SCS), kontroll over løftet hjul (LIF), motorbremsing (EBM) og bremsekontroll (BC), som sørger for ultimat kontroll på hver kjøretur.
4,2 tommers TFT Måler med utvalg av Kjøremodus
Den nye 4,2 tommers TFT fargeskjermen gir en klar oversikt over relevant informasjon om maskinkjøringen. Meny-bryteren på høyre styre lar deg skifte fort mellom forskjellige skjermer, og Modus/Velg-bryteren på venstre styre endrer innstillinger for elektroniske hjelpemidler individuelt – eller så kan du bytte alle innstillingene på en gang gjennom YRC med 4 moduser.
Cruise Control og fartsbegrenser
Men selv på en MT-10 SP vil det være tider når du bare vil roe deg og ha glede av turen – og når du kjører over 50 km/t er det lett å aktivere Cruise Control og bare nyte kjøreturen. Den har også en Yamaha Variable Speed Limiter (YVSL) som lar deg velge foretrukket toppfart og stille den inn gjennom Modus/Velg-bryteren, så du kan slappe av.