Yamaha MT-09 SP
MT-09 SP, den ultimate CP3 «Hyper Naked» fra «Dark Side of Japan», begeistrer med førsteklasses spesifikasjoner og styring og presisjon på Supersport-nivå, kombinert med det nyeste av banefokusert teknologi på nyeste nivå. Det tar den allerede eksepsjonelle MT-09 til et dypere nivå av Darkness.
R1M-inspirerte farger og førsteklasses finish
SPs premium-status vises med eksklusive Icon Performance-designdetaljer inspirert av R1M. Disse Supersport-inspirerte fargene forsterker MT-09 SPs sportslige karakter og fremhever de nære teknologiske koblingene til R1M – den mest avanserte produksjonsmotorsykkelen som noensinne er bygget av Yamaha. En førsteklasses finish, som svingarmen i børstet aluminium, hever utseendet og kvalitetsfølelsen til denne maskinen ytterligere.
Justerbare TRACK Yamaha Ride Control-innstillinger
I tillegg til de tre fabrikkinnstilte kjøremodusene SPORT, STREET, RAIN og de to ekstra justerbare modusene, har MT-09 SP eksklusivt TRACK-moduser, slik at du kan tilpasse fire ekstra settinger til bestemte banescenarier. De individuelle TRACK-modusene gir mulighet for mer raffinerte, spesialiserte innstillinger, inkludert muligheten til å velge mellom to innstillinger for motorbremsstyring og muligheten til å endre bremsekontrollnivået. I tillegg kan du også slå av ABS'en bak for å forbedre ytelsen på banen ytterligere.
Premium Brembo Stylema® kalipere
Nye Brembo monoblock Stylema-kalipere® forbedrer bremseytelsen med den aller nyeste teknologien fra det berømte italienske firmaet. Kaliperne har et slankere stempel- og bremseklossområde, sammenlignet med konvensjonelle kalipere, i tillegg til å være lettere, stivere og gi bedre kontroll. I tillegg er stempler med større diameter tatt i bruk for økte bremsekrefter, og gir deg neste nivå innen bremseytelse.
Eksklusive, fullt justerbare fjæringssystemer
SP-eksklusiv premiumfjæring gir Hyper Naked-klassen kjøreegenskaper på Supersport-nivå. Den 41 mm DLC-belagte KYB-gaffelen og Öhlins bakre støtdemper har en høyere fjærspenning og sørger for enestående stabilitet under aktiv og sportslig kjøring. Du kan finjustere oppsettet for å passe til en rekke forskjellige kjørescenarier. Fjæringen foran har fullt justerbar forspenning og kompresjons- og returdemping. Öhlins-demperen bak er utstyrt med en ekstern forspenningsjustering for å muliggjøre raske og enkle endringer.
Smartnøkkelsystem
MT-09 SP tar det neste spranget i teknologisk utvikling, og blir den første Hyper Naked som har Yamahas smartnøkkelsystem. Motoren startes ved å trykke og vri på den nydesignede bryteren, forutsatt at smartnøkkelen er innenfor et spesifisert område, for eksempel i lommen. Den helt nye bryteren har også en åpne- og lukkealternativ for drivstofftanklokket, noe som forenkler kjøreopplevelsen ytterligere.
IMU med 6 akser, pluss helningssensitive førerhjelpemidler
Den kompakte 6-aksede IMU-en er utviklet fra R1 og kontrollerer MT-09s høyteknologiske førerhjelpemidler, inkludert et 3-modus Traction Control System (TCS), Slide Control System (SCS), forhjuls Lift Control System (LIF) og bremsekontrollsystem. Denne klasseledende teknologien har nå en Back Slip Regulator (BSR), som gir stabilisering når bakhjulet låses under overdreven bremsing ved å kontrollere dreiemomentet som produseres.
Fullfarge 5-tommers TFT-skjerm med tilkobling og navigasjon
5-tommers TFT-instrumenter i farger gir mulighet for fem forskjellige temaer, inkludert det SP-spesifikke TRACK-temaet, for å passe individuelle krav og kjøresituasjoner. Valgene gjør du gjennom det helt nye bryteroppsettet. Du kan også koble smarttelefonen til den nye TFT-skjermen via MyRide-appen for å motta meldingsvarsler og anrop, samt å lytte til musikk*. Full kartnavigasjon er også tilgjengelig via gratisappen Garmin StreetCross for å gjøre hver kjøretur enklere.
* Krever Bluetooth-hodesett koblet til MT-09 SP. Hodesett medfølger ikke.
En mer engasjert kjørestilling
MT-09 SP er kjent for sin smidighet og stabilitet, og nå får den oppdatert ergonomi slik at føreren kan føle seg i ett med maskinen. Den ny ergonomien gir større bevegelsesfrihet for forskjellige kjørestiler. For å oppnå dette er styret nå lavere og har to valgbare posisjoner. De nydesignede fothvilerne er også justerbare. Et nytt todelt sete forsterker følelsen av frihet når du kjører.
Akustisk forsterkergrill for en forbedret kjøreopplevelse
Det gåsehudfremmende brølet til CP3 er en av dens mest definerende egenskaper, og gir en følelse av hver gang du vrir på gassen. MT-09 SP har spesialdesignede luftinntakskanaler som fremhever de høyfrekvente lydene. Disse fremheves ytterligere, spesielt ved høyere hastighet, av en akustisk forsterkergrill på toppen av drivstofftanken, og ruter CP3s livlige toner direkte til deg.
Den nyeste EU5+ 890cc CP3-motoren
Den væskekjølte, 3-sylindrede motoren er lett og kraftig, og gir høyt dreiemoment ved lavt turtall. Den akustiske harmonien som kommer fra en kombinasjon av induksjons- og eksoslyd gir CP3 sitt gjenkjennelige brøl, og øker følelsen av akselerasjon. Drivstoffinjektorer gir økt effektivitet, mens optimalisert girutveksling og avansert A&S-kløtsj («Assist & Slipper») matcher motorens høye ytelse.
Lett, CF-formstøpt aluminiumsramme
Det kompakte CF (kontrollert fylling) rammedesignet i formstøpt aluminium er en moderne versjon av den ikoniske Deltabox-layouten, og gir et høyt nivå av chassisstivhet for utmerket feed-back og stabilitet til føreren. Den optimaliserte innfestingen for svingarmen og det lette og slanke chassiset gir en mer avslappet følelse, noe som gjør at MT-09 SP passer til alle typer sportslig kjøring.
Nytt intuitivt bryteroppsett, blinklysfunksjoner og nødstoppsignalering (ESS)
Integrerte nye bryteroppsett muliggjør betjening av MT-09 SPs bredere spekter av funksjoner, inkludert smarttelefontilkobling, navigasjon og kjøremodus, samt å utforske ytterligere menyalternativer.
Intuitive nye blinklysfunksjoner forbedrer kjøreopplevelsen ytterligere. Et mykt klikk på blinklysbryteren gir tre blink. Praktisk ved eksempelvis filskifte. Et fullt klikk får dem til å blinke kontinuerlig. Blinklysene vil også avbryte seg selv når det har gått 15 sekunder og sykkelen har kjørt mer enn 150 meter.
Ny nødstoppsignalering (ESS) vil også aktivere varsellysene når systemet oppdager plutselig bremsing.