Yamaha YZF-R1 2024
Hver eneste del av den avanserte teknologien i R1 er utviklet ved hjelp av kunnskapen fra Yamahas racingdeltakelse på de høyeste nivåer. Den utrolige 998 cc 4-sylindrede EU5 crossplane-motoren er en direkte etterkommer av M1-maskinen – samtidig som det aerodynamiske karosseriet kommer rett fra utviklingsteamet for racingsykler.
Men fremfor alt er det R1s omfattende utvalg av smart elektronikk som gjør denne sykkelen helt unik. Den er utstyrt med alt fra ride-by-wire, Launch Control System (LCS) og Engine Brake Management (EBM), til bremsekontroll (BC) og mye mer. Dette er den ultimate Yamaha supersportsykkelen og er laget for å ligge foran, både på veien og banen. Tilgjengelig i neste generasjons Icon Blue- og Yamaha Black-farger og grafikk.
Aerodynamiske kåper i M1-stil
R1 ser svært skarp ut med kåpe i M1-stil og fullstendig integrert kledning som gir sykkelen en aggressiv profil utviklet for racing. Ved å gi deg plass til å presse deg tett intill sykkelen, oppnår det lette chassiset den høyeste graden av aerodynamisk effektivitet som gir fremragende ytelse ved høye hastigheter.
Høyeffektiv crossplane-motor
En nøkkelfunksjon i R1s 4-sylindret 998 cc-motor er crossplane-veivakselen med ujevn 270°–180°–90°–180° tenningssekvens som gir et kraftig lineært dreiemoment. Med et svært effektivt inntakssystem sammen med en unikt designet finger-follower-vinkelarm, leverer denne racing-utviklede motoren overraskende høy turtallytelse.
Høykvalitetsfinish
R1 er produsert etter de høyeste kvalitetsstandarder med lette materialer, inkludert titan og magnesium. Dette gjør den til en høyteknologisk Supersport-motorsykkel som krever respekt og gir deg en ekte eierstolthet. Neste generasjons Icon Blue og Midnight Black farger og grafikk understreker førsteklasses stil i denne ikoniske sykkelen.
43 mm KYB-gaffel
R1 er utstyrt med høyspesifikasjons 43 mm KYB-gaffel med laminerte dempingsventiler. Sammen med avansert bakdemping gir dette fjæringssystemet deg en følelse av direktekontakt med underlaget og R1 oppleves som en forlengelse av kroppen din.
Brake Control system (BC)
Teknologi betyr å forandre måten vi kjører på, og R1-modellen har hele syv elektroniske kontrollsystemer. Med to moduser analyserer bremsekontrollsystemet (BC) data som helningsvinkel og hjulspinn ved akselerasjon og modulerer hydraulisk bremsetrykk for å forhindre at hjulene låser seg.
EBM-system (Engine Brake Management)
Kontroll er det aller viktigste når du er ute på veien eller banen, og systemet for styring av motorbremsen (EBM) lar deg justere motorbremsekraften. Ved å bruke data fra ulike sensorer, justerer EBM gasspjeldåpningen, tenningstidspunktet og drivstoffinnsprøytningsmengden for å gi deg tre valgbare motorbremsemoduser som passer til ulike kjøresituasjoner.
En ny generasjon av LED-frontlykter
Den racing-inspirerte kåpen i M1-stil er utstyrt med LED-frontlykter som gir et skarpt og intenst utseende. Det aggressive utseendet til R1 har også nye, kompakte blinklys som forsterker sykkelens tilstedeværelse på veien og understreker det rene racing-DNA-et og det sofistikerte designet.
Ride-by-wire APSG-gass
Yamaha YCC-T (Chip Controlled Throttle) aktiveres av en høyteknologisk twistgrip-enhet som gir en nøytral følelse av presis kontroll. Med fjæring, slider og gir som gir en smidig og progressiv følelse, gir det lette ride-by-wire APSG-systemet (Accelerator Position Sensor Grip) med twitstgrip en øyeblikkelig gassrespons.
Launch Control System (LCS)
Ved å bruke data fra et bredt spekter av sensorer, gir R1s LCS-systemet (Launch Control System) en høy grad av kontroll under racingstarter. For å oppnå de raskeste og mest aggressive startene, er LCS1-modusen programmert til å aktiveres ved 9 000 rpm med en gassåpning på 41 grader..
Høyfriksjonbremseklosser
Bremsene på R1, med to 320 mm frontskiver med monoblokk-kalipere, er kjent for sin utrolige kraft og ytelse, og den nyeste R1-modellen er utstyrt med et nytt høyfriksjonsmateriale som gir en presis og kraftig nedbremsing. Dermed kan du kjenne på denne legendariske Supersport-sykkelens fulle potensial.
Bridgestone Battlax RS11-dekk
Uansett om du akselererer aggressivt, bremser hardt eller har fullt nedlegg på R1, må du alltid kunne stole på dekkene dine. Med racing-utviklet mønster og en unik gummiblanding, sørger Battlax Racing Street RS11-dekksettet, med et 200-dekk bak, for maksimalt grep og topp følelse.
TFT-instrumenter med EBM og BC
Den klasseledende Thin Film Transistor (TFT) LCD-skjermen en av de mest sofistikerte instrumentpanelene som er tilgjengelige. Fargeskjermen viser et bredt spekter av informasjon i et format som er enkelt å oppfatte, inkludert indikatorer for BC- og EBM-systemene. Når du vil justere en av de elektroniske kontrollene, er det enkelt å bytte til YRC-skjermen og velge innstillingene dine.